Dag 8: Vrijdag 29 mei 2009

Boone – Blue Ridge Parkway – Asheville (North Carolina)

Na een week in Amerika komen we steeds beter in het ritme, ik slaap vandaag tot 8 uur. Ik duik gelijk de badkamer in, want ik wil niet te laat op pad gaan. Peter wordt ook al snel wakker en als we gedoucht zijn gaan we nog even wat eten van het continental breakfast van het hotel. Dat is niet echt geweldig, maar toch beter dan niets. Wat toast met jam en een wafel gaat er wel in.

Even na 9 uur zitten we in de auto onderweg naar de Blue Ridge Parkway. De temperatuur blijkt vandaag een stuk koeler dan de vorige dagen, heerlijk is dat! Zo vroeg op de ochtend is het nu 19 à 20 graden en helemaal niet vochtig. Eindelijk hebben we niet meer continu het gevoel net onder de douche vandaan te komen.

Onderweg naar de Blue Ridge Parkway gooien we de benzinetank nog even vol, want een tankstation komen we daar niet meer tegen. Daarna vinden we de route met gemak, hij staat goed aangegeven. Eenmaal op de route komen we al snel bij onze eerste stop: Moses H. Cone Memorial Park. Hier staat Flat Top Manor, een prachtig huis dat nu een crafthouse is geworden, een plek waar het werk van artiesten en handwerkers uit de Appalachen wordt verkocht. Prachtige dingen zie ik er. Terwijl ik er binnen even rondkijk, nestelt Peter zich op de veranda in een schommelstoel en geniet daar van het prachtige uitzicht over de bergen. Ik wandel een beetje rond en maak foto’s van het huis en de omgeving. Als we weer in de auto zitten merken we dat er ongemerkt toch een uur voorbij is gegaan.



We vervolgen onze weg over de scenic route. De Blue Ridge Parkway is geheel terecht tot een National Park uitgeroepen, de omgeving is er prachtig. We stoppen bij sommige uitzichtpunten en genieten van de bergen. Het is helemaal niet druk op de route, we komen nauwelijks andere auto’s tegen.

De volgende stop is Grandfather Mountain. Hier rijden we helemaal naar boven om de hangbrug te doen en boven op de top te genieten van het mooie uitzicht. Ik vind de hangbrug doodeng, maar met de hulp van Peter kom ik toch aan de overkant en weer terug. Ik ben er trots op. Het uitzicht is prachtig, ik voel me “on top of the world”.



Na Grandfather Mountain stoppen we voor de wandeling naar Linville Falls. Door een ranger laten we ons de route uitleggen naar de mooiste uitkijkpunten en dan beginnen we aan de wandeling. Het is niet zo ver, maar gaat wel regelmatig heuvel-op en dat is toch vermoeiend, vooral met een slechte conditie. Het is wel de moeite waard, het is een mooie waterval. Ik klik de nodige foto’s en dan beginnen we aan de wandeling terug. Het is inmiddels alweer 3 uur ’s middags en we besluiten de route voor gezien te houden. We rijden naar Biltmore Estate in Asheville, dat is nog een uurtje rijden hier vandaan.

Daar aangekomen blijkt het estate gesloten voor de dag, dat is een tegenvaller. Volgens mijn informatie zou het geopend zijn tot half 8 ’s avonds. Dat klopt ook, maar dan moet je wel voor 4 uur binnen zijn en daarvoor zijn we net een kwartiertje te laat. We besluiten dan maar een hotel op te zoeken, er liggen er genoeg in de directe omgeving. We lopen naar binnen bij 3 naast elkaar gelegen hotels maar die vinden we allemaal belachelijk duur. De coupongids helpt ook niet echt, want de coupons zijn niet geldig op een vrijdag en zaterdagavond. Wat nu?

Om toch nog aan een goedkope hotelovernachting in Asheville te komen besluit ik de laptop te pakken en met de dongel van Peter verbinding te maken met het internet. Eens kijken of ik voor vandaag met Hotwire.com nog een geschikt hotel voor een geschikte prijs kan boeken. De website komt terug met een 3-sterren hotel in Asheville centrum voor $48 per nacht, dat is een koopje! We boeken die ter plekke, terwijl we nog op de parkeerplaats staan van het Baymont Inn. Het lukt, de boeking wordt geaccepteerd en we krijgen een kamer in het Holiday Inn. Dat hotel blijkt maar 10 minuten rijden te liggen van de plek waar we dan zijn en we lachen ons rot. Dat was dus een goed idee! Ter vergelijking: het Baymont Inn is een hotel met 2 sterren bij Hotwire en Priceline, en daar moesten we $119 neerleggen voor een kamer. We hebben dus een goede deal te pakken!

We rijden ernaar toe en checken in, de boeking staat al in de computer, zelfs na 10 minuten. We krijgen de laatste kamer met een kingsize bed. De kamer blijkt geweldig! Erg ruim en comfortabel, en ook nog eens mooi ingericht. En dat voor zo weinig geld! We ploffen onze koffers neer en gaan dan nog snel even wat eten. Naast het hotel ligt een outback zagen we net op de parkeerplaats, en die hebben we deze vakantie nog niet gehad. We gaan dus voor een lekkere steak vandaag.

We kiezen allebei de victoria filet, een heerlijk mals stukje vlees. Als voorgerecht neem ik een halve portie quesadilla’s en Peter gaat weer voor de soep, daar kun je hem ’s nachts voor wakker maken. We drinken er een lekkere huisgemaakte lemonade bij –strawberry en wild berry– en alles gaat schoon op vandaag. Lekker!

Na het eten gaan we nog even naar de tegenover gelegen supermarkt om de koelbox te vullen met nieuw drinken en daarna gaan we weer terug naar het hotel. Daar kijkt Peter tv en ik stoei nog een beetje met de planning voor de komende dagen. Het valt me nu op dat de entree voor Biltmore wel erg hoog is en op zaterdag zelfs nog hoger dan andere dagen. Eigenlijk moeten we daar wel een hele dag voor doorbrengen, maar dat komt niet zo goed uit in de planning. Jammer dat we er vandaag niet meer terecht konden! We besluiten het dan maar over te slaan en morgen andere dingen te gaan doen. Maar nu eerst weer even lekker de oogjes toe!

5 opmerkingen:

  1. Zo een hele week in 1 keer. Zo te lezen gaat het prima. Veel plezier nog.(ik dacht dat jullie deze week pas weggingen). Gaat vast wel lukken.Groetjes
    Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk te lezen, Jacqueline! Ik hoop, dat het weer nu mee blijft zitten. We hebben echt een vreselijk vochtige week achter de rug hier. Trouwens, de sushi zoals jij beschrijft wordt hier altijd zo artistiek opgediend en ieder restaurant heeft de special rolls. Ik hoop, dat het jullie lukt nog een keer Japans te eten. Veel plezier nog verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb net de hele week in een keer gelezen. Wat jammer dat weer flink tegen zat de eerste dagen, maar er waren gelukkig genoeg shop mogelijkheden (wat zijn jullie al goed geslaagd!). Hopelijk blijft het weer nu mee zitten. Veel plezier nog!

    Groetjes,
    Anja (Anja79 AA forum)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is heerlijk weer in de GSMNP. Beren zijn zeer aktief! (Hyatt Lane bij het beekje vooral!) Als je zin hebt in een kop DE dan bel je maar!
    865-599-1639

    Jolanda Jansma-Maryville-TN

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk om te lezen, vooral over Grandfather Mountain. Daar ben ik ook geweest! Fijne reis nog! Groetjes, Sophie (georgie)

    BeantwoordenVerwijderen