Dag 3: Zondag 24 mei 2009

Savannah (Georgia)

Om kwart over 4 ’s nachts ben ik klaarwakker. Ik lig 3 kwartier wakker en kan echt niet meer slapen, ik besluit dan maar op te staan en achter de laptop te gaan zitten. Hopelijk wordt Peter niet wakker en kan hij nog even doorslapen. Ik bekijk de weersvoorspellingen en zie dat het niet echt beter wordt vandaag. Ik probeer wat alternatieven te bedenken, maar omdat het zondag is gaan de meeste dingen pas laat open. Ik vermaak me wel met de laptop en het reisverslag, en om even over 7 uur is Peter ook wakker en zet de tv aan. Ik neem de tijd voor het douchen en besteed extra veel aandacht aan de verzorging van mijn voeten, die hebben de komende weken immers veel te lijden.

Om 8 uur willen we ontbijten en Peter gaat wat dingen uit de koelbox scoren in de auto. De regen komt echt met bakken naar beneden, er zit dus niets anders op dan nog even rustig aan te doen. Rustig ontbijten en dan zien we wel weer verder. Het ontbijt smaakt ons best, we hebben yoghurt, verse aardbeien met shortcakes –hoe heet dat in het Nederlands?-, cinnamon twists en nog een croissantje. Na het ontbijt is het nog steeds niet droog, en het blijft er heel dreigend uitzien. We besluiten dan nog maar een dagje te gaan winkelen vandaag en de andere bezienswaardigheden voor morgen te bewaren. BassPro gaat pas open om 10 uur vandaag, en de shopping mall zelfs pas om 12 uur omdat het zondag is. We zoeken daarom eerst de BassPro op. Het is een kleine vestiging en we zijn hier redelijk snel uitgekeken. Ernaast ligt een grote Target winkel, dan gaan we die ook nog maar even verkennen. Ik vind er een paar leuke zwarte teenslippers, volledig leer, voor maar $15. Dat is toch geen geld?

Als we daar naar buiten komen is het pas 11 uur, het duurt nog een uur voor de mall is geopend. We merken nu wel dat het buiten wel een beetje is opgeklaard, de heel donkere wolken zijn vervangen door lichte exemplaren met een waterig zonnetje erachter. We besluiten daarom om toch nog maar wat cultuur te gaan snuiven en we rijden naar Bonaventure Cemetery. Het is ongeveer 20 minuutjes rijden en met de navigatiehulp rijden we er zonder problemen naartoe. Het ligt midden in een woonwijk, en even denken we toch verkeerd te zijn. Maar dan om de hoek zien we de prachtige ingang. We melden ons eerst bij het bezoekerscentrum voor een plattegrond en dan wandelen we over het grote kerkhof naar het oudste gedeelte dat helemaal achterin ligt. Het is een heel mooie plek met een bijzondere sfeer.



Als we er zijn uitgekeken is het inmiddels half 1 en we zien weer donkere wolken aankomen. We rijden daarom toch maar naar de mall. De Savannah Mall staat als eerste op ons lijstje en daar zoeken we als eerste de food-court op, we hebben honger gekregen. Er is niet zo veel keuze en we kennen de tentjes hier ook niet, we sluiten daarom aan bij de drukste tent, die moet wel goed zijn, toch? Het is een tentje dat Gyros verkoopt in verschillende stijlen. Op de borden staat zelfs hoe je het moet uitspreken: yee-ro in het Amerikaans. Grappig! Peter bestelt de classic beef-gyros en ik de kip-gyros. Dat wordt geserveerd in een pitabroodje met sla en tzatziki, in het Amerikaans “z-sauce” genoemd. Mjammie, het is echt overheerlijk!

Als onze magen weer zijn gevuld gaan we het winkelcentrum onveilig maken. Die is niet echt groot, maar ook niet heel klein. Een middenmoter dus. Er liggen wel een paar leuke winkels, al kun je goed zien dat de crisis ook hier heeft toegeslagen omdat veel winkels leeg staan. We vinden er twee speciaalzaken voor grote maten, Cato en Lane Bryant. Bij Cato koop ik maar liefst 5 nieuwe broeken voor heel weinig geld: 3 zwarte broeken, een jeans en een grijze. ik betaal er iets meer dan $80. Die broeken kan ik heel goed gebruiken! Een paar broeken waren in de uitverkoop (ik betaalde voor 1 broek maar $11), maar ook de gewone collectie is hier spotgoedkoop (de duurste broek kostte $20). Deze broeken zijn van een heel mooie kwaliteit en hebben voor mij echt een goede pasvorm. In Nederland is de verhouding tussen bovenbeenwijdte, billen en taille niet op mij gesneden, maar hier sluit alles perfect aan. Ze zitten als gegoten, en dat voor zo weinig geld. Bij Lane Bryant heb ik in het verleden al vaker veel leuke dingen gescoord, maar vandaag vind ik er niets van mijn gading.

Bij Dillards koop ik nog een zonnebrandmelk van Clinique, helaas ben ik mijn favoriet Biodermal vergeten mee te nemen. Ik ben erg fan van Biodermal omdat hun zonneproducten behalve beschermen, ook de bruining versnellen. Ik ben zo blank dat ik snel verbrand en heel moeilijk bruin wordt, maar met dit product kleur ik toch best behoorlijk. Clinique lijkt een goede vervanger. Voor Peter proberen we nog een paar leuke nieuwe korte broeken te vinden, maar hij kan nergens slagen. De mode voor korte broeken is tot net op of over de knie, terwijl Peter graag nieuwe 3/4 broeken wil. Die bestaan gewoon niet meer!

Als we hier zijn uitgekeken rijden we naar de Oglethorpe Mall een stuk verderop. Die is veel mooier en gezelliger, maar wel wat kleiner. Er ligt een grote Fye waar Peter een nieuw spelletje koopt voor de PSP en tot mijn grote verrassing komen we hier ook nog een heel leuke grote maten winkel tegen: Ashley Stewart. Hier hebben ze heel veel kleurtjes en alle kleurtjes zijn op elkaar afgestemd. Heel veel dingen kun je zo onderling gemakkelijk combineren. Het lijkt wel een snoepwinkel, ik raak niet uitgekeken. Ik pas van alles en uiteindelijk ga ik naar buiten met aardig wat nieuwe dingen. Ik heb weer 4 nieuwe broeken gekocht (2 witte, een bruine en een oranje), een nieuwe rok, een witte blouse/blazer met korte mouwen, een topje en een oranje ketting. Ik betaalde nergens meer dan $29 voor. Ongelooflijk, kom daar in Nederland maar eens om! Ik ben echt helemaal blij met mijn nieuwe garderobe.

We eindigen de winkel-tour bij Borders waar ik nog een paar leuke boekenleggers vind voor mijn verzameling en een leuk boekje over Chicago. Dan gaat de winkel sluiten en moet ik me haasten om naar buiten te komen. Het is inmiddels weer 6 uur geweest en we zijn hongerig geworden van de winkelexpeditie. De laatste stop vandaag wordt een restaurant en we kiezen voor de Olive Garden. Op het forum heb ik daar goede dingen over gehoord en we hebben er nog nooit eerder gegeten. Vlakbij de mall ligt er een, dus we hoeven niet ver te rijden.

Hoewel het er enorm druk lijkt te zijn, hoeven we niet lang te wachten op een tafeltje voor ons tweeën. Op de kaart zien we allerlei lekkere dingen en we vinden het moeilijk een keuze te maken. We starten met 2 verschillende voorgerechten en een lekker glas wijn. Ik vraag de ober naar een zoete rosé –ik vind droge wijn echt niet lekker- en dan wil hij me graag een heel nieuwe wijn laten proeven. Die is echt heerlijk! Peter drinkt lekker een glaasje mee, erg gezellig! Als hoofdgerecht bestelt Peter de lasagne en ik een tour of Italy, een verzameling van 3 gerechten. Alles smaakt overheerlijk, maar het is wel erg veel. De porties zijn enorm groot en bij de hoofdgerechten wordt ook nog eens een salade en brood geserveerd. We krijgen het echt niet op. We laten het ons wel goed smaken en besluiten dat deze keten echt wel op ons lijstje van favorieten thuishoort, de volgende keer moeten we alleen anders bestellen.

Na het eten gaan we terug naar het hotel, we zijn echt doodmoe. De korte nacht breekt me op en na een beetje internetten en lezen gaat het licht om half 10 alweer uit. We moeten nodig wat slaap inhalen, hopelijk gaat dat vannacht lukken.

1 opmerking: